عروه الوثقی

وحدت و چنگ زدن به ریسمان محکم ولایت

عروه الوثقی

وحدت و چنگ زدن به ریسمان محکم ولایت

عروه الوثقی

اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَآخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِکَ ، اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَیْنَ ، وَشٰایَعَتْ وَبٰایَعَتْ وَتٰابَعَتْ عَلىٰ قَتْلِهِ ، اَللّٰهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

درخواست از مجلس شورای اسلامی_قسمت سوم

سه شنبه, ۵ شهریور ۱۴۰۴، ۰۹:۲۵ ق.ظ

 

🌴وقف میراث گرانبها برای اقتصاد مردمی‼️

🖌حمدان مقدم

قانون وقف در ایران، بر اساس مواد ۵۵ تا ۶۲ قانون مدنی، در سال ۱۳۰۷ شمسی (پیش از انقلاب اسلامی) تصویب شده و قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف نیز در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسیده است. این قوانین، با وجود اهمیت تاریخی، دیگر پاسخ‌گوی نیازهای امروز جامعه، اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مردمی و الزامات شفافیت و نظارت نمی باشند.

در حالی که وقف می‌تواند یکی از موتورهای محرکه عدالت اجتماعی، توانمندسازی اقشار محروم، و تقویت اقتصاد مردمی باشد، متأسفانه به دلیل قدمت قوانین و عدم به روزرسانی آن، ثمرات و خیرات آن در زندگی روزمره مردم و سفره‌های جامعه محسوس و ملموس نمی باشد.

از سوی دیگر، ظرفیت عظیم وقف می‌تواند در خدمت زنجیره تأمین و تولید قرار گیرد. با بهره‌برداری هدفمند از موقوفات، می‌توان به حمایت از کسب‌وکارهای خرد، تعاونی‌ها، اشتغال‌زایی، و تأمین منابع برای تولید داخلی اقدام نمود.

🔹 دلایل اصلاح قانون وقف:

◽️ قدمـت قانون و عدم تطابق با نیازهای روز جامعه؛
   قوانین فعلی، متعلق به ساختارهای سنتی پیش از انقلاب هستند و هیچ تعریفی از وقف‌های نوین مانند وقف سهام، وقف فناوری،وقف اختراع،وقف دیجتال یا وقف خدمات عمومی ندارند.

◽️نبود شفافیت مالی و گزارش عملکرد؛
   سازمان اوقاف و متولیان موقوفات، ملزم به ارائه عمومی گزارش مالی سالانه نیستند. این خلأ، زمینه‌ساز کاهش اعتماد عمومی و احتمال بروز تعارض منافع می گردد.

◽️فقدان نهاد نظارتی مستقل؛
   نظارت بر عملکرد اوقاف به‌صورت درون‌سازمانی انجام می‌شود. برای جلوگیری از تعارض منافع، تشکیل نهاد نظارتی مستقل با اختیارات قانونی ضروری است.

◽️محرومیت مردم از مشارکت در مدیریت موقوفات؛
   ساختار فعلی: متمرکز و دولتی است و امکان مشارکت مردم در تصمیم‌گیری، نظارت و بهره‌برداری از موقوفات محدود است.

◽️عدم هماهنگی اقتصادی در موقوفات در راستای اقتصاد مقاومتی و زنجیره تولید؛  
   موقوفات که می‌توانند در حمایت از تولید داخلی، اشتغال‌زایی، و خدمات عمومی نقش‌آفرینی کنند، اما قوانین فعلی چنین ظرفیتی را باز تعریف ننموده.

🔸 اثرات این پیشنهاد بر اقتصاد مردمی:

- ارتقای عدالت اجتماعی از طریق بهره‌برداری هدفمند از موقوفات برای محرومان با هدف برابری در توزیع منابع.
- تقویت اعتماد عمومی با شفاف‌سازی مالی و نظارت مستقل.
- مردمی‌سازی اقتصاد با مشارکت نهادهای مدنی، تعاونی‌ها و بخش خصوصی در مدیریت وقف.  
- حمایت از تولید و اشتغال با اتصال موقوفات به زنجیره تامین و تولید.  
- ملموس شدن آثار وقف در زندگی مردم از طریق اطلاع‌رسانی عمومی و بهره‌برداری عادلانه.
- حرکت و برکت در زنجیره تأمین و تولید با استفاده از منابع وقفی در زیرساخت‌های اقتصادی.

🔹پیشنهادها :

۱. تدوین قانون جامع وقف با رویکرد نوآورانه و مردمی بر اساس نیازهای روز اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردمی.
۲. الزام قانونی به ارائه گزارش مالی عمومی و سالانه.
۳. تشکیل یا دخیل نمودن نهاد نظارتی مستقل خارج از سازمان اوقاف.
۴. تعریف سازوکار بهره‌برداری اقتصادی از موقوفات در چارچوب اقتصاد مقاومتی و زنجیره تامین و تولید.
۵. راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات موقوفات و متولیان با دسترسی عمومی.

🔹با استناد به اصول ۴۴، ۴۹ و ۸۵ قانون اساسی، و در اجرای بندهای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، اصلاح قانون وقف باعث تقویت،حرکت و برکت در زنجیره تامین و تولید داخلی می گردد.

#لبیک_یا_خامنه_ای
 #رهبر_شجاع_ایران
#ویروس_اندلس
#حمدان_مقدم
#اقتصاد_اسلامی
#کیفیت_حق_الناس_است #خانه_داری_شغل_است

 

https://virasty.com/r/Esl

https://farsnews.ir/hamdan110

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴/۰۶/۰۵
حمدان مقدم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی